Tuesday, July 8, 2008

Cerita lepak kedai mamak

Semalam saya dan isteri pergi minum petang di kedai mamak. Bila mamak ambik order sampai, isteri saya terus order nasik putih dan daging merah. "Berat jugak tu", kata saya. "Tengahari tadi I tak sempat makan, so lapar sangat" balas isteri.

Memandangkan jam masa tu pun dah dekat pukul 7 malam, ingatkan minum petang merangkap makan malam sekalilah. So saya tanya isteri saya "Malam nanti you masak ke?". Dia jawab "malam nanti I masak".

Bila tiba giliran saya untuk order, saya pun order bihun goreng, ringan-ringan ajelah, sebab isteri saya akan masak untuk makan malam. Mamak pun tulis la dalam kertas bihun goreng yang saya order, lepas tu terus beredar.

Saya panggilla mamak tu balik "Mamak air tak order lagi la". "La, tadi kan sudah order air masak", balas mamak dengan loghat Indianya. Hmm, pelik juga perangai mamak ni, bila masa pulak kami order air masak. Malas nak panjangkan cerita, saya pun kata "OK lah, air masak kasi 2", lalu mamak itu beredar ke dalam kedai.

Dalam masa 10 minit, order pun sampai. Sambil makan saya dan isteri berbual2 tentang hal anak-anak, hal politik, perang di Iraq, afganistan, berita saham, mengumpat pasal pekerja jusco yang dok kat meja sebelah dan hal-hal lain. Tiba-tiba, isteri saya berkata "I tau kenapa mamak tu ingat kita order I masak". Saya bertanya "Ha apasal?". Jawab isteri "Masa you tanya tadi malam ni I masak tak, I jawab I masak. Mamak tu ingatkan kita nak order air masak kot..." Tergelak besar saya, patutla mamak tu confident je kata kami dah order air. Salah faham rupanya.

"Boleh masuk cerita lawak antarabangsa ni", ujar saya sambil isteri tersenyum..

No comments: